مراحل و روش های تربیتی دینی از دیدگاه مدرسه قرآنی آیات
در این قسمت توضیحات اجمالی و تیترواری از روند تربیتی دینی، قرآنی و مذهبی ما در مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه آیات را مشاهده می کنید و آشنا می شوید:
۱ _ توحید محور (نماز): از ۳-۴ سالگی شروع می شود
۲ _ مبتنی بر عبودیت و اطاعت
۳ _ مبتنی بر کرامت نفس و عزت
۴ _ مبتنی بر محبت
۵ _ تربیت متعادل و متوازن: امه وسط: پرهیز از وسواس (قرآن – سنت قطعی – فتاوا – عرف مومنین)
۶ _ مبتنی بر زندگی طبیعی و عادی (و امر بالعرف)
۷ _ مبتنی بر استریلیزه کردن محیط در عین واکسینه کردن کودک
۸ _ هجرت – اخلاق محور: مبتنی بر فضائل اخلاقی و ترک رذائل (چه در تعامل با کودک و چه در)
۹ _ مبتنی بر فطرت انسانی (حس زیبا شناسی ، حق طلبی ، فضائل انسانی ، اندیشه و…) نه غریزه محور.
۱۰ _ مبتنی بر تعقل و تفکر و اثاره دفون عقول: ۵۰ بار دستو به تفکر داده : سوال و جواب – حل مساله – تفکر نقاد و…
۱۱ _ پرهیز از عادت و تقلید کورکورانه
۱۲ _ مبتنی بر رشد درونی (رب زدنی علما) نه اطلاعات بیرونی
۱۳ _ مبتنی بر مسوولیت پذیری: حل مساله شیطان
۱۴ _ مبتنی بر حقیقت طلبی به جای منفعت گرایی رشد و جهت دهی حقیقت طلبی به عنوان یک عنصر مهم فطری در وجود انسان
۱۵ _ مبتنی بر اخلاق محوری: دین منهای فضائل اخلاقی به کار نمی آید.
۱۶ _ مبتنی بر روانشناسی رشد
۱۷ _ توجه به اقتضائات سنی کودکان به عنوان یک اصل کلی دینی و ادامه دادن این داستان.
۱۸ _ تشویق و تنبیه توأم : انذار و تبشیر، وعد و وعید (کودک از عذاب نباید گفت.)
۱۹ _ مبتنی بر دعوت به خیر پیش از امر به معروف و نهی از منکر
۲۰ _ مبتنی بر سهولت کار خیر و صعوبت شر : (بچه را در تنگنای دروغ قرار ندهیم)
۲۱ _ مبتنی بر اعتماد کامل (کذب و تکذیب و استماع کذب نباشه)
۲۲ _ مبتنی بر اولویات تربیتی و اخلاقی (یا بنی لا تشرک بالله)
۲۳ _ مبتنی بر گستردگی شخصیت انسان (عقل – عواطف و افعال)
۲۴ _ مبتنی بر نظام اسوه و تاسی
۲۵ _ نه یأس از رحمت خدا و نه جرأت به گناه
۲۶ _ تواصی، تعاون و تسابق در خیر به جای استعلا و استکبار
۲۷ _ تربیت عفیفانه: از همان کوچکی در لباس پوشیدن و پوشاندن. (افراط بیماری می آورد.)
۲۸ _ متناسب با زبان و فرهنگ متعلم
۲۹ _ تکرار غیر ملالت آور
۳۰ _ سوره رحمن و….
۳۱ _ به کار گیری از ابزار رسانه
۳۲ _ عزیز – ابراهیم و ۴ مرغ
۳۳ _ تربیت جهادی