مدرسه آیات نیز در راستای تحقق اهداف تعریف شده در حیطه ی مشاوره ی کودک در دوران ابتدایی فعالیت ها و برنامه هایی را در دستور کار مشاور مجموعه قرار داده که بدین شرح می باشند:

برگزاری یک واحد درسی با همه پایه ها تحت عنوان «پویش» با هدف «انجام فعالیت های مشاوره ای به صورت کارگاهی»

برگزاری جلسات خصوصی با اولیاء در تابستان هر سال ، جهت شناخت اولیه خانواده ها و توصیف اجمالی از دانش آموز
برگزاری جلسات عمومی اولیاء
بررسی و رصد وضعیت دانش آموزان در طول سال تحصیلی
تشخیص مسائل ، اختلالات و مشکلات دانش آموزان و ارائه راهکار اولیه
ارائه راهنمایی و راهکار برای مسائل بالقوع دانش آموزان
ارائه راهنمایی و راهکار برای مسائل بالقوه خانواده ها
برگزاری کارگاههای هفتگی مهارتی-آموزشی برای دانش آموزان(با هدف پیشگیری)
برگزاری کارگاه هایی با طرح درس ها کارشناسی شده در راستای حل مسائل روز بچه ها
برگزاری جلسات خصوصی با دانش آموزان
برگزاری کارگاه های آموزشی-مهارتی برای معلمان

وظیفه مشاور در دبستان

۱.درک و شناسایی دانش آموزان

۲.تشکیل پرونده تربیتی برای هر دانش آموز

۳.کمک به رشد و تکامل همه جانبه دانش آموزان

۴.آموزش مهارت هایی با اهداف پیشگیرانه و بهداشتی به معلمین , دانش آموزان و معلمان

۵.کمک به بهبود ارتباطات بین فردی

(دانش آموزان با هم – معلمین و دانش آموزان – اولیا و دانش آموزان )

 

جلسات عمومی

جلسات عمومی شامل جلسات دانش افزایی اولیا ، جلسات دانش افزایی معلمین و کادر ، جلسات هم افزایی معلمین و کادر می باشد .

جلسات دانش افزایی اولیا :

    • بررسی اختلال تکلیف نویسی و ارایه راهکارها
    • آشنایی با رونشناسی رشد کودکان ۶ تا ۱۲ ساله

 

 

  • بررسی روش های افزایش انگیزه در کودکان دبستانی توسط والدین

 

جلسات دانش افزایی معلمین و کادر:

جلسات خصوصی

جلسات خصوصی شامل ( جلسات خصوصی با دانش آموزان ،با معلمین ، با اولیا (۱- با هدف آشنایی با خانواده ، ۲- با هدف آموزشی – تربیتی))

جلسات خصوصی با اولیا با هدف آشنایی با خانواده :

در اواخر تابستان یا ابتدای سال ملاقات های خصوصی با والدین انجام می شود که به منظور شناخت بیشتر خانواده و دانش آموز بوده و ضمنا حیطه فعالیت مشاور نیز برایشان به صورت مشروح و شفاف توضیح داده خواهد شد.

جلسات خصوصی با اولیا با هدف آموزشی _ تربیتی :

این ملاقات ها با توجه به نیاز تعیین می شود گاهی به درخواست مشاور و گاهی بنا به درخواست اولیا ، گاهی بنا به درخواست معلم و گاهی هم به درخواست دانش آموز انجام می گیرد.

تشخیص و بررسی مشکلاتی از قبیل : اختلالات توجه و تمرکز * اختلالات خوانداری – نوشتاری * اختلالات یادگیری *  اختلالات ترس و اضطراب و …… از طریق مشاوره های خصوصی و نهایتا ارجاع به کلینیک های درمانی معتبر توسط مشاور مجموعه انجام می پذیرد.

کارگاه های مهارت های زندگی

زنگ پویش و اهداف آن: کلاس پویش و طرح درس های ارائه شده در آن به صورت فعال و کارگروهی اجرا می شود. یعنی تمام بچه ها در آن فعال و پویا هستند و منفعلانه رفتار نمی کنند زیرا معلم در این کارگاهها نقش هدایتگر را دارد و متکلم وحده نبوده و تمام فعالیت ها را خود دانش آموزان به صورت فردی،دسته جمعی و یا گروه – گروه انجام می دهند.

طرح درس های کارگاه های پویش شامل برنامه ها هدفمند و پیشگیرانه بهداشت روانی است که باعث تسهیل در روند رشدهمه جانبه  می شود و به کودکان کمک می کند تا خودپذیری خود را افزایش داده مهارت لازم برای داشتن روابط فردی خوب را کسب کنند ، روش های حل مساله و تصمیم گیری را بیاموزند  و مهارت های لازم برای غلبه بر عواطف مشکل زا را آموخته و دیدگاهی انعطاف پذیر نسبت به زندگی بیابند. کودکان با این برنامه های آگاهانه و متوالی می توانند اطلاعات و مهارت های مفیدی دریافت دارند ولی قادر به رفع همه مشکلات نخواهند بود بلکه خواهند توانست از میزان شدت و مدت مشکلات بکاهند.