در دبستان آیات ، زنگ کتابخانه ، یک زنگ ثابت هفتگی در همۀ پایه هاست . این زنگ یک طرح درس آموزشیِ هدفمندی داشته که تلاش می کند به اهداف زیر نائل شود:
۱- انس و الفت با کتاب و عادت به مطالعه
۲- تمرین روخوانی (در پایه های پایین تر) و درک مطلب (در پایه های بالاتر) به کمک برنامه هایی مانند خلاصه نویسی و…
۳- گزینش کتابهای مفید و پیشنهاد آن ها به عنوان یک سیر مطالعاتی به دانش آموزان
و از طرفی ما زنگ کتابخانه را در واقع کارگاه درس ادبیات می دانیم و در آن اهداف زیر را نیز دنبال می کنیم:
۴- تلاش برای علاقه مند کردن دانش آموزان به شعر و ادب پارسی از طریق برنامه هایی چون شعر خوانی ، مشاعره و شعر سرائی
۵- جهت دهی دانش آموزان به سمت نویسندگی و تولید کتاب (به عنوان یک پروژه علمی)
۶- آموزش گام های نخست پژوهش و تحقیق و فراهم کردن امکان و امکانات آن برای دانش آموزان
ضمن آن که زنگ کتابخانه به مثابه جایی برای تمرین فن بیان و سخنوری بوده که خود از شاخه های درس ادبیات است. لذا اهداف و برنامه های زیر را در این زنگ نیز دنبال خواهیم کرد:
۷- استفاده از دانش آموزان در جشن ها به عنوان مجری ، دکلمه خوان و راوی
۸- برگزاری جشنواره های قندایات جهت اجرای طنز شفاهی دانش آموزای
۹- سخنرانی های ۶۰ ثانیه ای و ۲۰۰ ثانیه ای زنگ نماز برای دانش آموزان دوره اول
۱۰- سخنرانی های ۱۵ دقیقه ای دانش آموزان دوره دو
۱۱- تلاش برای نمایشنامه نویسی و اجرای آنها در مناسبت های مدرسه
اینها اهم اهداف و برنانمه های زنگ کتبخانه می باشد.
من یک ادیب بزرگ هستم !
[vc_empty_space]من ناشرم
من تلاش می کنم تا آخر سال کتاب خود را چاپ نمایم
من سخنرانم
من می توانم یک سخنرانی شورانگیز و جذاب در موضوع دلخواهم ارائه کنم
من نویسنده ام
برنامه ای برای تمرین نویسندگی و دعوت دانش آموزان به نوشتن
من کتاب بازم
من عاشق کتاب و مطالعه هستم. می خوانم پس می دانم !
من پژوهشگرم
من می توانم سوالاتم را از طریق تحقیق و پژوهش پاسخ دهم
من مجری هستم
من می توانم با بیان خوبم یک برنامه را از ابتدا تا انتها هدایت نمایم
من طنز پردازم
من می توانم روی صحنه رفته و یک برنامه با نمک برای دوستانم اجرا کنم
من شاعرم
من تلاش می کنم شعر را بخوانم، لذت ببرم، از بر کنم، مشاعره کرده و حتی شعر هم بگویم