مراحل و روش های تربیتی دینی از دیدگاه مدرسه قرآنی آیات

در این قسمت توضیحات اجمالی و تیترواری از روند تربیتی دینی، قرآنی و مذهبی ما در مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه آیات را مشاهده می کنید و آشنا می شوید:

۱ _ توحید محور (نماز): از ۳-۴ سالگی شروع می شود

۲ _ مبتنی بر عبودیت و اطاعت

۳ _ مبتنی بر کرامت نفس و عزت

۴ _ مبتنی بر محبت

۵ _ تربیت متعادل و متوازن: امه وسط: پرهیز از وسواس (قرآن – سنت قطعی – فتاوا – عرف مومنین)

۶ _ مبتنی بر زندگی طبیعی و عادی (و امر بالعرف)

۷ _ مبتنی بر استریلیزه کردن محیط در عین واکسینه کردن کودک

۸ _ هجرت – اخلاق محور: مبتنی بر فضائل اخلاقی و ترک رذائل (چه در تعامل با کودک و چه در)

۹ _ مبتنی بر فطرت انسانی (حس زیبا شناسی ، حق طلبی ، فضائل انسانی ، اندیشه و…) نه غریزه محور.

۱۰ _ مبتنی بر تعقل و تفکر و اثاره دفون عقول: ۵۰ بار دستو به تفکر داده : سوال و جواب – حل مساله – تفکر نقاد و…

۱۱ _ پرهیز از عادت و تقلید کورکورانه

۱۲ _ مبتنی بر رشد درونی (رب زدنی علما) نه اطلاعات بیرونی

۱۳ _ مبتنی بر مسوولیت پذیری: حل مساله شیطان

۱۴ _ مبتنی بر حقیقت طلبی به جای منفعت گرایی رشد و جهت دهی حقیقت طلبی به عنوان یک عنصر مهم فطری در وجود انسان

۱۵ _ مبتنی بر اخلاق محوری: دین منهای فضائل اخلاقی به کار نمی آید.

۱۶ _ مبتنی بر روانشناسی رشد

۱۷ _ توجه به اقتضائات سنی کودکان به عنوان یک اصل کلی دینی و ادامه دادن این داستان.

۱۸ _ تشویق و تنبیه توأم : انذار و تبشیر، وعد و وعید (کودک از عذاب نباید گفت.)

۱۹ _ مبتنی بر دعوت به خیر پیش از امر به معروف و نهی از منکر

۲۰ _ مبتنی بر سهولت کار خیر و صعوبت شر : (بچه را در تنگنای دروغ قرار ندهیم)

۲۱ _ مبتنی بر اعتماد کامل (کذب و تکذیب و استماع کذب نباشه)

۲۲ _ مبتنی بر اولویات تربیتی و اخلاقی (یا بنی لا تشرک بالله)

۲۳ _ مبتنی بر گستردگی شخصیت انسان (عقل – عواطف و افعال)

۲۴ _ مبتنی بر نظام اسوه و تاسی

۲۵ _ نه یأس از رحمت خدا و نه جرأت به گناه

۲۶ _ تواصی، تعاون و تسابق در خیر به جای استعلا و استکبار

۲۷ _ تربیت عفیفانه: از همان کوچکی در لباس پوشیدن و پوشاندن. (افراط بیماری می آورد.)

۲۸ _ متناسب با زبان و فرهنگ متعلم

۲۹ _ تکرار غیر ملالت آور

۳۰ _ سوره رحمن و….

۳۱ _ به کار گیری از ابزار رسانه

۳۲ _ عزیز – ابراهیم و ۴ مرغ

۳۳ _ تربیت جهادی